|
Eduard Douša, skladatel a pedagog
Lánská, Martina ; VÁLEK, Jiří (vedoucí práce) ; PIVODA, Radomír (oponent)
Práce přináší celkový pohled na osobnost Eduarda Douši z hlediska skladatele i pedagoga. V první kapitole je uveden Doušův stručný životopis. Druhá kapitola přináší komplexní pohled na skladatelovo dílo. Seznámí s autorovými kompozičními začátky, prvotními inspiracemi a osobnostmi, které jej přivedly ke studiu skladby, ale také s jeho postojem k novodobým kompozičním technikám. Blíže je zde pojednáno o důvodech skladatelova zájmu o instruktivní tvorbu pro děti a mládež. V této kapitole je rozvedena i problematika volby hudebních forem, které Eduard Douša preferuje a vyhovují mu. Třetí kapitola se zabývá Doušovými pedagogickými názory a metodami, kterých ve své výuce skladby využívá. Jsou zde zmíněny i osobnosti, jež byly Doušovi v tomto směru inspirací a vzorem. V závěrečné čtvrté kapitole jsou předchozí poznatky podpořeny seznámením s vybranými díly Eduarda Douši pro dechové nástroje. Největší pozornost je věnována Sonatině pro flétnu a klavír.
|
| |
|
Vladimíra Klánská - interpret a pedagog
Triebeneklová, Adéla ; DIVOKÝ, Zdeněk (vedoucí práce) ; Rzounková, Zuzana (oponent)
Diplomová práce Vladimíra Klánská - interpret a pedagog pojednává a snaží se přiblížit hudební život a úspěchy Vladimíry Klánské. Práce se zaměřuje zejména na komorní projekty, které paní Klánská nejen interpretovala, ale také manažerovala. Účelem zvoleného tématu je přiblížit ženu, která je významným elementem v oboru hry na lesní roh.
|
|
Pedagogové klarinetové třídy HAMU po roce 1990
Böhm, Lukáš ; HLAVÁČ, Jiří (vedoucí práce) ; MAREŠ, Vlastimil (oponent)
Smyslem bakalářské práce je zpracovat průběh hudební kariéry klarinetových pedagogů na Akademii múzických umění v Praze, kteří zde působili od roku 1990 do současnosti. Je založena především na osobních rozhovorech s danými osobnostmi a v malé míře na internetových zdrojích. Text je doplněn bohatou fotografickou přílohou.
Práce zachycuje vývoj jednotlivých pedagogů v průběhu jejich celého života. Dozvíme se, co je k hudbě vedlo, začátky hry, studium, soutěžní činnost, informace o jejich koncertní dráze - sólové, orchestrální nebo komorní.
Jednotlivé etapy jejich života jsou rozčleněny dle potřeby do kapitol. Těžiště práce spočívá především v poznání blíže uvedených pedagogů a závěry mé práce mohou sloužit jako studijní materiál, rovněž také jako poděkování jednotlivým žijícím pedagogům za jejich soustavnou a příkladnou pedagogickou práci.
|
| |
|
Petr Bazala - život a dílo
Míč, Miroslav ; MALÝ, František (vedoucí práce) ; KASÍK, Martin (oponent)
Tato práce nás seznamuje s úspěšným skladatelem a člověkem. V první části se píše o jeho
životě - mládí, studiích, zálibách, hudebních úspěších, o práci s dětmi. Druhá část je
věnovaná jeho dílu, kompletní seznam tvorba s ukázkami a rozbory vybraných skladeb,
stejně tak jako nahrávky na přiloženém CD.
|
|
Wolfgang Boettcher- život a hudba
Petr, Václav ; KAŇKA, Michal (vedoucí práce) ; ERICSSON, Mikael (oponent)
Tato diplomová práce se snaží přiblížit čtenáři jedinečnou osobnost Wolfganga Boettchera. Jedná se o vůbec první ucelený text o tomto geniálním violoncellistovi. Rozebírá jeho život od dětství až po současnost. Podrobně se zabývá jeho rodinou a vykresluje podrobnosti a souvislosti jeho hudebního dospívání. Seznamuje čtenáře se všemi důležitými mezníky ve Wolfgangově životě i setkání s důležitými osobnostmi, která byla pro jeho profesní růst nejzásadnější. Snažím se představit Wolganga Boettchera ne pouze jako hudebníka, violoncellistu a pedagoga, ale i jako člověka s velkým srdcem a bezednou láskou k hudbě. Do druhé části práce je zařazena podrobná historie Berlínské filharmonie, neboť to je orchestr, který sehrál v jeho životě velmi důležitou roli.
|
|
Metodika hry na tubu pro začátečníky
Zdráhal, Evžen ; MALIMÁNEK, Karel (vedoucí práce) ; SUŠICKÝ, Jiří (oponent)
Tématem této bakalářské práce je Metodika hry na tubu pro začátečníky. Práce pojednává o vývoji tuby od historie až k modernímu nástroji. Dále o tubě a metodických postupech, které jsou podloženy mými vlastními vědomostmi, zkušenostmi a názory. Jednotlivé kapitoly přináší stručný popis základních metod hry na tubu. Ke každé kapitole je připojeno praktické cvičení k lepšímu pochopení a zvládnutí tubové problematiky. Pro ilustraci jsou přiloženy obrázky historických nástrojů, popis částí tuby, držení těla hráče při hraní a pozice nátrubku a nátisku.
|
|
Karel Pivoňka a fagotová třída HAMU od jejího počátku do současnosti
Propilková, Denisa ; SEIDL, Jiří (vedoucí práce) ; HERMAN, František (oponent)
Název mé magisterské práce zní Karel Pivoňka a fagotová třída HAMU od počátku
do současnosti. V první kapitole uvádím vývoj české fagotové školy a vše
co předcházelo vzniku fagotové třídy HAMU. V první kapitole se nachází
podkapitola, kde se zmiňuji o osobnosti Karla Bidla, který měl také vliv na vývoj
české fagotové školy. V druhé kapitole pojednávám o Hamu, systému na škole
a jednotlivých katedrách. V následující třetí kapitole je popsána osobnost Karla
Pivoňky a v její podkapitole jsou uvedeni všechny jeho absolventi konzervatoře
i HAMU. Další kapitola obsahuje nevýznamnější absolventy HAMU od počátku
do současnosti. V poslední kapitole je přehled většiny veřejných koncertů
a přenosů pro rozhlas, které hrál Karel Pivoňka. V příloze se nachází
naskenované fotografie prof. Karla Pivoňky.
|
|
Marek Jerie - violoncellista a pedagog
Zemen, Jan ; PETRÁŠ, Miroslav (vedoucí práce) ; BERNÁŠEK, Václav (oponent)
Tato diplomová práce se podrobně zabývá uznávanou a respektovanou osobností Marka Jerieho, kterou vykresluje z pohledu jeho pedagogické a interpretační činnosti, přibližuje jej však také jako člověka a výraznou postavu kulturního dění. Stranou neponechává ani obtíže způsobené minulým režimem a jeho odchod do emigrace. Prostřednictvím práce se dále velmi úzce setkáváme s čelními osobnostmi violoncellového světa ( Bohuš Heran, Pablo Cassals, Andrér Navara, Mstislav Rostropovich ad.), s jejich názory na interpretaci a umění obecně i s jejich naturelem. Objevujeme také mnohé z vazeb a provázaností struktur uměleckého světa. Velmi podstatným bodem této práce je souhrnný pohled na Jerieho interpretační a nahrávací činnost opřenou o studii dobových zahraničních kritik. Kromě sólového působení Jerie byl členem řady komorních ansámblů ( Nové pražské trio, Duo Bohuslava Martinů, ad.). Detailně se práce v tomto ohledu zaměřuje na Jerieho umělecké působení s Guarneri triem Praha, jehož členem je přes dvacet pět let. Jednou z posledních kapitol je pohled do jeho pedagogické " dílny ". Jeho žáci se s úspěchem uplatňují po celém světě a jeho metody jsou všeobecně uznávány širokou světovoiu violoncellovou veřejností.
|